ایران مدرس

ایران مدرس، بزرگترین و پربازدیدترین سایت تدریس خصوصی ایران

ایران مدرس

ایران مدرس، بزرگترین و پربازدیدترین سایت تدریس خصوصی ایران

سایت ایران مدرس بزرگترین و پربازدیدترین سایت تدریس خصوصی ایران است. در این وبلاگ در زمینه تدریس خصوصی و آموزش در منزل و .... تبلیغات تدریس خصوصی، خدمات تدریس در منزل و ... مطالبی ارائه می گردد.

پیوندها
  • ۰
  • ۰

توصیه هایی برای یادگیری بهتر و پاس کردن درس استاتیک در این بخش ارائه شده است. اگر می خواهید استاتیک را به ساد ه ترین زبان ممکن و به راحت ترین شیوه یاد بگیرید .... اگر می خواهید در رابطه با سرفصل های درس استاتیک اطلاعات خوبی بدست بیاورید و مبحاث مهمی از این درس مانند گشتاور، معادلات تعادل، خرپا و .... را یاد بگیرید .... اگر در رابطه با نحوه پاس شدن و قبولی در درس استاتیک و در زمینه نحوه یادگیری آن نگران هستید .... در هر صورت، مطالعه مقالات زیر می تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد. مشاهده لیست اساتید استاتیک

در سایت ویکی پدیا در رابطه با درس استاتیک توضیح مقابل ارائه شده است: استاتیک یا ایستایی‌ (به انگلیسی: Statics) شاخه‌ای از مکانیک و علوم مهندسی است که به بحث و مطالعه دربارهٔ یک سیستم یا سامانه فیزیکی در حال تعادل و ایستایی استاتیکی می‌پردازد. تعادل وایستایی استاتیکی حالتی است که در آن اجسام یا سازه‌های تحت تأثیر نیروهای خارجی- تغیر مکان نسبی نداده و در حالت ایستایی و سکون باقی بمانند. در حالت تعادل ایستا که در علوم مهندسی به «تعادل استاتیکی» موسوم است، سیستم مورد نظر یا در حال سکون است یا می‌توان از نظر علمی (بخصوص با توجه به سکون نسبی نسبیت انیشتین) مرکز ثقل (گرانیگاه) آن را در یکی از دستگاه‌های سکون نسبی که با سرعت ثابت حرکت می‌کنند و لذا شتاب در آن صفر است، ساکن دانسته وتعریف نمود. به هر حال استاتیک درس مهمی است و باید در طول ترم و به صورت پایه ای خوانده شود. پیشنهاد می شود مقاله نحوه محاسبه گشتاور نیرو در درس استاتیک به زبان ساده را حتما بخوانید.

در طول ترم درس بخوانید و تمرین حل کنید: برای درسی مانند استاتیک بسیار مهم است که در طول ترم درس بخوانید. در ایام امتحانات فرصت کافی برای یادگیری استدلال کردن روی تمرینات را نخواهید داشت. باقی گذاشتن درس برای ایام امتحانات اصلا ایده خوبی نیست. خصوصا برای دروسی مانند استاتیک که مباحث گسترده ای دارد و اصلا درسی نیست که با حفظ کردن فرمول ها بتوانید از پس آن بربیائید. در حقیقت استاتیک فرمول های زیادی ندارد. با همان روابط تعادل اکثر مسائل قابل حل است. ولی باید در کلاس ها حاضر باشید، متن کتاب درسی را بخوانید، تمرینات نمونه و حل شده را مورد بررسی قرار دهید و خودتان هم در طول ترم روی تمرینات تامل و تفکر نمائید و مسئله حل کنید. باید روی تمرینات فکر کنید و بتوانید آنها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. برای موفقیت در این درس باید قوه تحلیل خودتان را تقویت کنید.

شاید بیشتری سختی درس هم به همین بر می گردد که قرار است با همان تعداد محدود فرمول و رابطه اکثر مسائل را حل کنید. در این درس از دانشجویان انتظار می رود توانایی تحلیل خودشان را افزایش دهند و بتوانند مسائل را با همان معادلات تعدادل حل کنند. در کتابهای مرجع درس استاتیک مانند مریام و بیرجانسون مسائل بسیار متعددی وجود دارد و نشان می دهد که دانشجویان باید تعداد تمرینات زیادی را حل کنند تا به خوبی بر آن مسلط شوند. برای موفقیت در درس استاتیک تامل و تفکر بر روی تمرینات و مسائل بسیار مهم است. در مرحله اول باید سعی کنید به صورت مرتب در کلاسهای دانشگاه حاضر باشید. وقتی در کلاس حاضر هستید نحوه برخورد استاد خودتان با مسائل را می بینید و استدلال هایی که ایشان انجام می دهد را مشاهده خواهید کرد. در نتیجه وقتی در ادامه خودتان هم می خواهید مسئله ای را حل کنید به همان روش عمل خواهید کرد. برای این درس حضور در کلاسها بسیار مفید است.

برای مشاهده فیلم های آموزش استاتیک هم اینجا کلیک کنید. حتما بخوانید: چگونه بر درس استاتیک مهندسی مکانیک مسلط شویم؟

در حقیقت مبحث تعادل بسیار کلیدی و مهم است و شاید 70 درصد مطالب درس از این مبحث باشد. حتی در مباحثی مانند خرپاها، قاب ها و ماشین ها، نمودار نیروی برشی و گشتاور خمشی و ... لازم است تعادل اجسام صلب در استاتیک و تعادل ذره را بلد باشید. در حالت سه بعدی برای جسم صلب 6 معادله تعادل و در حالت دو بعدی 3 معادله تعادل داریم. اگر سوال تعادل استاتیک چیست برای شما مطرح است باید بگوئیم به حالتی که جسم یا سازه ساکن است و یا با سرعت ثابت در حال حرکت است حالت تعادل گفته می شود. برای تسلط بر این مبحث، حل مسائل گشتاور اهمیت بالایی دارد و باید خوب بلد باشید گشتاور نیرو حول نقطه یا محور را محاسبه نمائید.  در رسم نمودار جسم آزاد فقط نیروهای خارجی که از طرف محیط و یا تکیه گاهها به جسم وارد می شوند در نظر گرفته می شود. این نکته برای تحلیل خرپا و قاب ها و ماشین ها هم صادق است. در مبحث تحلیل قاب ممکن است لازم باشد اجزای آن را از هم تفکیک کنید. برای اینکه محاسبات شما نتیجه درستی را بدست بدهد باید نمودار جسم آزاد را بدرستی رسم نمائید. باید تمام نیروهای خارجی را در نظر بگیرید و انواع تکیه گاهها را هم بشناسید.

درس استاتیک پایه ای و مهم است. برای پاس شدن بسیاری از دروس دیگر مانند مقاومت مصالح 1 و 2 و طراحی اجزای 1 و 2 کاملا لازم است که استاتیک را خوب بلد باشید. سعی کنید با مسائل استاتیک درگیر شوید و آنها را خودتان حل کنید. برای هر مبحث از جمله تعادل، خرپا، قاب ها و ماشین ها، اصطکاک و ... حداقل 15 تا 20 تمرین حل کنید. اگر در منزل توانستید تمرینات را خودتان حل کنید و تحلیل کردن را یاد گرفتید در امتحان هم موفق عمل می کنید و درس به راحتی پاس می شود. باید سعی کنید درست تحلیل کردن مسائل استاتیک را یاد بگیرید.

استاتیک جزو دروس بسیار مهم مهندسی مکانیک و بسیاری از رشته های فنی مهندسی است. در این درس دانشجویان ابتدا با نیرو، گشتاور، نیروهای معادل و دیاگرام جسم آزاد آشنا می شوند. نیرو و گشتاور در این درس بسیار مهم است و دانشجویان تا انتهای ترم با آن سر و کار دارند. در مبحث تعادل ذره و تعادل جسم صلب هم بلد بودن رسم نمودار جسم آزاد اهمیت بالایی دارد. در ادامه در درس استاتیک مهندسی مکانیک مبحث تعادل نقطه، جسم در صفحه و فضا مورد بررسی قرار می گیرد. هر جسمی که حرکت نداشته باشد یا حرکت با سرعت ثابت داشته باشد تعادل دارد.

  • ۹۹/۰۸/۱۲
  • محمد محمدی

استاتیک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی