ایران مدرس

ایران مدرس، بزرگترین و پربازدیدترین سایت تدریس خصوصی ایران

ایران مدرس

ایران مدرس، بزرگترین و پربازدیدترین سایت تدریس خصوصی ایران

سایت ایران مدرس بزرگترین و پربازدیدترین سایت تدریس خصوصی ایران است. در این وبلاگ در زمینه تدریس خصوصی و آموزش در منزل و .... تبلیغات تدریس خصوصی، خدمات تدریس در منزل و ... مطالبی ارائه می گردد.

پیوندها
  • ۰
  • ۰

چگونه فیزیک را بهتر یاد بگیریم و در کنکور و امتحان موفق باشیم؟ - برای درس فیزیک هم مشابه درس ریاضی شرکت در کلاسهای تدریس فیزیک و عدم غیبت در کلاسها در طول ترم مهم است. برای فیزیک مهم می توانید از کلاسهای خصوصی فیزیک استفاده کنید (برای مشاهده لیست مدرسین خصوصی فیزیک بر روی عبارت تدریس خصوصی فیزیک کلیک نمائید). درس فیزیک به نسبت ریاضی کمی مفهومی تر است. یعنی ممکن است در درس ریاضی شما فرمول و رابطه ای را استفاده کنید و معنی آن را خیلی خوب هم متوجه نشده و اشکالی هم پیش نیاید. ولی در درس فیزیک، همانطور که از اسم درس مشخص است، همه ی فرمولها و راوبط معنی فیزیک دارند. سعی کنید معنی روابط و اینکه در عالم واقعیت این روابط به چه معنی ای هستند را بفهمید. برای درس فیزیک هم حضور فعال در کلاسهای تدریس فیزیک و در صورت لزوم کلاسهای خصوصی مهم است. دقت کنید که فیزیک را هم در طول ترم بخوانید و حتی اگر خواستید از کلاسهای خصوصی فیزیک هم استفاده کنید آنها را هم در طول ترم برگزار نمائید. در طول ترم مرتبا با یک برنامه ریزی عالی درس را بخوانید و مرور کنید. تمرین و مسئله حل نمائید و معنی روابط و فرمولهای فیزیک را برای خودتان تشریح کنید. مانند ریاضی، برای فیزیک هم حل تمرین و مسئله بسیار مهم است.
مثالها و مسائلی را که در کلاسهای تدریس ریاضی و تدریس فیزیک حل شده اند را خودتان یکبار دیگر حل کنید. ابتدا خودتان سعی کنید مثال را حل نمائید و راه حلی برای مسائل مختلف ارائه کنید. اگر نتوانستید مسئله ای را حل کنید هم ایرادی ندارد. ولی حتما یک حل کوتاه برای آن ارائه کنید. اشتباه هم باشد ایرادی ندراد. سپس حل درست سوال را نگاه کنید و اشکالات خودتان را برطرف نمائید. برای یادگیری ریاضی و فیزیک حل مسئله و تمرین بسیار مهم است.
استفاده از جزوات مبحثی موجود در اینترنت ( در صورتی که به جزوات کنکوری فیزیک احتیاج دارید بر روی عبارت دانلود جزوات و نمونه سوالهای فیزیک کلیک نموده و در بخش جستجوی صفحه ای که باز می شود، عبارت "فیزیک کنکور" را وارد کنید. ضمنا برای مشاهده تست های کنکور و جزوات کنکوری فیزیک می توانید بر روی عبارت تست کنکور فیزیک کلیک نمائید).  در طول ترم درس فیزیک را بخوانید: یکی از مهمترین نکات برای موفقیت در امتحان فیزیک و کنکور فیزیک و قبولی با نمره خوب در امتحانات سایر دروس این است که در طول ترم درس بخوانید. شاید مهمترین نکته همین است. وقتی در طول ترم درس فیزیک را می خوانید و به مرور یاد می گیرید مطالب به خوبی برای شما جا می افتد و زمان بیشتری هم برای حل تمرین و مسئله دارید. در ایام امتحانات هم کار شما راحت تر خواهد بود و امتحان قبولی شما با نمره بالا هم بیشتر می شود.
بعد از کلاسهای تدریس فیزیک درس را مرور نمائید: اگر در طول ترم درس فیزیک را بخوانید و نکته قبلی که گفته شد را رعایت کنید، این مورد هم خود به خود برآورده خواهد شد. یکی از مواردی که در طول ترم لازم است انجام دهید این است که در طول ترم درس فیزیک را مرور نمائید. بعد از کلاسهای فیزیک درس را مرور کنید و مهمترین نکات را یادداشت نمائید. اگر اشکالی دارید بنویسید که بعدا بپرسید. همین مرور اگر کوتاه هم باشد جلوی فراموشی درس را می گیرد و جلسات بعد هم مطالب را بهتر متوجه خواهید شد.
درس فیزیک را مفهومی و عمقی بخوانید: فیزیک به صورت ذاتی یک درس مفهومی است. ممکن است شما در درس ریاضی مسئله ای را حل کنید و مفهوم آن را خیلی خوب هم متوجه نشوید و ندانید که کجا استفاده می شود. مثلا از رابطه ای بدون درک معنی ان مشتق بگیرید. اما در درس فیزیک باید معنا و مفهوم روابط که هر کدام از آنها توصیف کننده یک پدیده یا اتفاق فیزیکی است را باید خوب متوجه شوید و بتوانید توضیح دهید. اگر فیزیک را مفهومی بخوانید، وقتی در آینده سوالات جدید به شما داده شود، آن سوالات را هم می توانید حل کنید. اما اگر درس فیزیک را سطحی بخوانید، فقط تمریناتی را می توانید حل کنید که مشابه تمرینات کتاب درسی شما باشد. برای موفقیت در درس فیزیک مفهومی خواندن آن مهم و ضروری است.
اگر سوال چگونه فیزیک بخوانم برای شما مطرح است مجموعه ای از موارد را باید رعایت نمائید. در کلاسهای فیزیک غیبت نکنید و حضور فعالی داشته باشید. از وقت خودتان در کلاس به بهترین شکل استفاده کنید. در طول ترم درس فیزیک را بخوانید و مطالعه آن را برای ایام امتحانات باقی نگذارید. بعد از کلاسها درس را مرور نمائید. درس فیزیک را مفهومی بخوانید، اشکالات را برطرف کنید و با حل تمرینات و مسائل زیاد در طول ترم تسلط خودتان را افزایش دهید. کتاب درسی را در اولویت قرار دهید ولی در عین حال از جزوات موجود در همین سایت (ایران مدرس) هم استفاده نمائید. نمونه سوالات امتحانی را بررسی کنید و در نهایت اگر اشکالات زیادی داشتید و یا خواستید در درس فیزیک و یا هر درس دیگری پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشید، از کلاسهای تدریس خصوصی استفاده کنید. تعدادی از مدرسین فیزیک را در پایین همین مطلب می توانید مشاهده کنید.

فیزیک را در طول ترم بخوانید: برای یادگیری دروسی مانند ریاضی و فیزیک حتما مطالعه در طول ترم لازم است. اگر مطالعه این درسها را به ایام امتحانات موکول کنید در بهترین حالت فقط می توانید درس را قبول شوید و از یادگیری درس و عمیق خبری نخواهد بود. وقتی در طول ترم درس فیزیک را می خوانید مطالب به مرور برای شما جا می افتد و در نتیجه در جلسه امتحان راححتر راه حل مسائل را پیدا خواهید کرد. وقتی مطالعه فیزیک را به ایام امتحانات موکول می کنید، مطالب در ذهن شما به صورت آشفته و بدون دسته بندی خواهد بود و در جلسه امتحان ممکن است با هم قاطی بشن. پس در طول ترم درس فیزیک را بخوانید و برای یادگیری آن وقت بگذارید.
برای یادگیری مفهومی تلاش کنید: دیدگاه خودتان هم به نسبت این که درس فیزیک را چگونه بخوانید و یاد بگیرید مهم است. ممکن است تنبلی کنید و بخواهید به صورت سطحی درس را یاد بگیرید. شاید در کلاسها حاضر باشید و کتاب درسی را هم بخوانید ولی اینکه وارد عمق قضیه شوید و بخواهید به صورت کامل سر دربیاورید را در نظر نداشته باشید. برای یادگیری بهتر درس فیزیک و موفقیت در امتحان فیزیک و آموزش مفهومی فیزیک در مرحله اول باید خودتان بخواهید. وقتی در کلاس به مطالب ارائه شده توسط معلم فیزیک خودتان دقت می کنید سعی کنید راه حلها را مورد بررسی قرا دهید و حین بررسی تمرینات و مسائل هم تلاش کنید دلیل استفاده از هر فرمول و رابطه را درک نمائید.
با دوستانتان گروهی مطالعه کنید: در بسیاری از مواقع می توانید با دوستانتان به صورت گروهی درس بخوانید و فیزیک را بهتر یاد بگیرید. به صورت گروهی خواندن فیزیک هم می تواند مفید و موثر باشد. البته توصیه می شود همیشه دوستانتان را اط بین اقرادی انتخاب کنید که به لحاظ درسی و تحصیلی از خود شما بهتر باشند و در نهایت باعث پیشرفت شما شوند. اگر با افرادی که از لحاظ درسی از شما ضعیفتر هستند دوستی کنید و با آنها گروهی درس بخوانید نه تنها چیز جدیدی یاد نمی گیرید بلکه شما را به صورت تنبلی و درس نخواندن هم سوق می دهند. در مطالعه گروهی فیزیک می توانید روی راه حلهای مختلف مسائل و تمرینات بحث کنید و درس را بهتر آموزش ببینید.
به عنوان مثال، اگر در درس فیزیک بحث بردارها، جمع و تفاضل بردارها و .... مطرح می شود و لازم است تا شما این مباحث را یاد بگیرید به این دلیل است که بسیاری از کمیت ها کمیت های برداری هستند و بعدا که با آنها سر و کار دارید باید بتوانید مباحث مربوطه را پیش ببرید. از جمله کمیتهای برداری می توان به نیرو، سرعت، شتاب و .... اشاره کرد. در همان بحث تعادل که قبلا به آن اشاره کرد بعضا لازم است برآیند نیروها را در یک راستا بدست آورید و این کار با استفاده از روزابط مربوط به برآیند بردارها ممکن است. پس اگر دقت کرده باشید به کمیتهایی مانند نیرو، سرعت، شتاب و .... اشاره شد که همه ی این موارد کمیتهای فیزیکی هستند که در عالم واقعیت با آنها سر و کار داریم. به صورت کلی می توان گفت در درس فیزیک چیزی کشف یا اختراع نمی گردد و تمام تلاش برای این است که پدیده هایی که در عالم واقعیت اتفاق می افتد را با استفاده از فرمولهای فیزیک و روابط توصیف کرد و بتوانیم کمیتهای مجهول را محاسبه کنیم. حال اگر شما این بخش از کار که همان درک معنی فیزیکی روابط و فرمولها است را کنار بگذارید و سعی کنید فقط روابط را به خاطر بسپارید در نهایت در درس فیزیک موفق نخواهید شد. اگر درک درستی از فیزیک و روابط فیزیکی داشته باشید و به اندازه کافی تمرین و مسئله حل کرده باشید، وقتی شوال یا مسئله جدیدی را می بینید در تحلیل ان موفق تر عمل خواهید کرد به نسبت حالتیکه فقط روابط و فرمولها را حفظ کرده باشید. بنابراین توصیه کلی این است که سعی کنید در درس فیزیک معنا و مفهوم روابط و فرمولهای ارائه شده را هم به خوبی درک کنید و فقط به حفظ کردن فرمولها اکتفا ننمائید. به جای اینکه تعداد زیادی کتاب کمک آموزشی داشته باشید و فیلم آموزشی نگاه کنید و .... در کلاسهای اصلی خودتان حاضر باشید و کتاب درسی را عالی بخوانید.
اگر ترمهای قبل در درس فیزیک عملکرد خوبی نداشته اید باید روند مطالعه و درس خواندن خودتان را تغییر دهید. از افراد موفق در این زمینه مشاوره بگیرید.
ابتدا از تمرینات ساده تر و ابتدایی تر شروع کنید و به تدریج به سمت مسائل سخت تر حرکت کنید. حل مثالهای حل شده کتاب درسی در ابتدای کار بسیار مناسب است.
وقتی تمرین جدیدی را می خواهید حل کنید و به نظر سخت می رسد سریع سراغ حل المسائل نروید. کمی روی آن فکر کنید و راه حلی بنویسید و سپس آن را اصلاح نمائید.
تعداد تمریناتی که برای درس فیزیک حل می کنید مهم است ولی مهمتر از ان نحوه برخورد شما با تمرینات است. روی تمرینات فیزیک فکر کنید و راه حل بنویسید.
حین حل تمرینات و مسائل فیزیک هر سوال و اشکالی که پیش آمد یادداشت کنید و بعدا از معلم و استاد فیزیک و یا از معلم خصوصی فیزیک خودتان بپرسید.
بعضی از تمرینات فیزیک را از چند راه حل می توان حل کرد. راه حلهای مختلف را برای این مسائل یاد بگیرید و سعی کنید ارتباط آنها با هم را هم اموزش ببینید.

قبل و بعد از کلاس درس بخوانید و مرور کنید. مطالعه قبل از کلاس بسیار مفید است. اینکه نیم نگاهی به مطالبی که قرار است تدریس شود بیندازید باعث می شود ذهن شما آمادگی بیشتری برای پذیرش درس داشته باشد. همینکه 10 درصد مطلب را هم متوجه شوید و در ذهن شما سوالهایی ایجاد شود باعث می شود در کلاس با اشتیاق بیشتری گوش دهید. مرور بعد از کلاس هم بسیار مفید است و سوالاتی که دارید و اشکالاتی که باقی مانده است را متوجه خواهید شد.
در کلاس فیزیک در ردیف جلوی کلاس بنشینید. شاید به نظر برسد این عامل نمی تواند خیلی موثر باشد. ولی به هر حال وقتی در ردیف جلوی کلاس می نشینید به مدرس نزدیکتر هستید و مطالبی که توضیح می دهد را بهتر متوجه خواهید شد. در ضمن، معمولا دانش آموزان و دانشجویانی در ردیف جلوی کلاس می نشینند که به یادگیری درس بیشتر علاقه دارند و هم نشینی با این افراد باعث پیشرفت شما هم می شود. نکته دیگر اینکه راحت تر می توانید سوالات خودتان را بپرسید. در کلاسهای اصلی خودتان جزوه بنویسید. جزوه نوشتن در کلاسهای تدریس فیزیک و یا هر درس دیگری برای افزایش تمرکز و یادگیری بهتر درس بسیار مفید است. وقتی شما می خواهید مطلبی را بنویسید باید حواستان جمع باشد که چه چیزی می خواهید بنویسید. وقتی می خواهید جزوه بنویسید به صورت ناخودآگاه مجبور هستید با دقت به معلم فیزیک خودتان خوب گوش دهید. بنابراین همین جزوه نوشتن باعث می شود درس را بهتر یاد بگیرید. در ضمن جزوه کلاسی برای مطالعه در طول ترم و ایام امتحانات بسیار مفید است.
مطالعه کنید: چگونگی کسب نمره عالی در درس فیزیک

- مرور مباحث ارائه شده در کلاس در همان روزی که تدریس شده است تا هم مطالب خوب در ذهن شما باقی بماند و هم اشکالاتی که دارید را یادداشت نمائید.

- دیدن کلاسهای تدریس فیزیک به عنوان یک فرصت خوب و عالی برای یادگیری و استفاده بهینه از آن و از دست ندادن کلاسها.

- داشتن تصمیم قاطع و برنامه ریزی منظم برای موفقیت در امتحان فیزیک و مطالعه درس در طول ترم که باعث می شود مطالب بهتر برای شما جا بیفتد.

- موکول نکردن مطالعه درس فیزیک به ایام امتحانات چرا که درس فیزیک درس شب امتحانی نیست و برای یادگیری عمقی و مفهومی به زمان نیاز دارد.

- مطالعه مفهومی این درس و سعی در فهمیدن معنا و مفهوم فرمولها و ورابط و پرهیز از اینکه بخواهید فقط فرمولها را حفظ کنید.


استفاده از کلاسهای فیزیک و جلسات تدریس خصوصی برای آموزش پایه ای درس و رفع اشکال و .... بسیار مفید است و باید سعی کنید از این کلاسها هم بیشترین استفاده را داشته باشید. شرکت در کلاسهای فیزیک کاملا مهم است ولی به هر حال حرف اول را در موفقیت شما در امتحان تلاش و کوشش خودتان می زند. با انگیزه شروع کنید و با پشتکار ادامه دهید. همان ابتدای ترم نمره ی خودتان در درس فیزیک را مشخص کنید. مثلا در برگه ای بنویسید: نمره این ترم من در درس فیزیک 19 یا بیشتر است. به این ترتیب هدف واضحی برای خودتان تعیین کرده اید و راحتتر می توانید در امتحان موفق شوید. همین که بدانید چه هدفی دارید و می خواهید چه نمره ای بگیرید باعث می شود کارهایی که در طول ترم انجام می دهید جهت دار شود. برای سایر دروس خودتان هم می توانید هدفی مشخص کنید و یا در کل مشخص کنید که قصد دارید چه معدلی داشته باشید. برای خودتان برنامه ریزی داشته باشید و با برنامه پیش بروید. نظم و برنامه ریزی برای موفقیت در هر کاری بسیار مهم است.

منبع: ایران مدرس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی